picture by Louise Buysschaert
Flora Van Canneyt (1995) (zij/haar / die/hun) is een performer, theatermaker en toneelschrijver en dramadocent. Die studeerde Engelstalige Letterkunde (Universiteit Gent) en Drama - Acteren (Koninklijk Conservatorium Antwerpen, RITCS Brussel).
Haar artistiek werk is steeds sociaal geëngageerd en onderzoekt het politieke potentieel van radicale fantasie. Met een voorliefde voor tekst en geluid werkt die rond thema’s als ecologie, wetenschapsfilosofie en de identiteit van de ‘buitenstaander’. Swallow Me Whole (2023-25, Kaaitheater/Ecopolis Festival) verbeeldt en problematiseert de ‘objectieve’ blik van een biologe die oog in oog komt te staan met het onmogelijke. Ze schreef en speelde in Alkestis (2023, De Nieuwe Toneelbibliotheek), een feministische verwerking van het Oudgriekse toneelstuk. In haar jeugdvoorstelling WAWA (Trage Vaart, Ultima Thule) snijdt ze op speelse wijze het thema van neurodivergentie aan.
Naast hun werk als maker speelt die als uitvoerende performer in verscheidene projecten, onder andere ONE SONG (2022-26, Miet Warlop, NTGent), Venus in Libra (2022-23, Jaouad Alloul, Toneelhuis), Bewust afstappen met Moz Foks (2023, Ans Van Gasse & Anaïs Maes, Entrepot/Konvooi Festival), Capturing the Uncanny (2024, Joëlle Van Autreve, Emilie Dujat Galerie/PhotoBrussels Festival), Verveldrag (2025, Julie Asenova, Pilar ASAP Festival: The Liminal Edition) en MaÎtre Nageur (2025, Manou Selhorst, Zoo Action Human).